Domáci chlieb

Keďže som dnes akosi zabudla kúpiť chlebík, rozhodla som sa konečne upiecť svoj :-) Vôňa rozliehajúca sa po celom byte, chrumkavá kôrka a jemná chuť, čo je lepšie ako chlebík z domácej výroby s maslom a jarnou zeleninkou....

POTREBUJEME:
1 kg chlebovej múky T650
100 ml vlažného mlieka
300 ml vlažnej vody
2 PL kr. cukru
1/2 PL soli
1 PL chlebového korenia (mletý koriander, anýz, rasca...)
42 g čerstvého droždia
150 ml oleja
2 PL octu


Vo vlažnom mlieku si rozmiešame trochu cukru a droždie a necháme urobiť kvások (10-15 minút). Vo veľkej mise si zmiešame 3/4 múky, korenie, zvyšný cukor a soľ. Pridáme hotový kvások, olej, vodu a ocot a vymiesime tuhšie cesto. Ak by bolo treba, pridáme ešte múku, alebo vodu/mlieko. Celkové množstvo vody/mlieka by nemalo presiahnuť 500 ml. Necháme na teplom mieste kysnúť (ja nechávam kysnúť na otvorených dvierkach rúry, ktorú mám zapnutú na minimum prikryté utierkou). Po 3/4 hodinke premiesime a necháme kysnúť ďalej. Potom premiesim po pol hodinke a opäť nechám kysnúť pol hodinku. Proces miesenia a kysnutia môžete opakovať aj 5 krát. Čím viac sa cestu venujeme, tým nadýchanejší bude chlebík.
Na koniec cesto premiestnime na pomúčenú dosku, jemne ho premiesime a vytvarujeme chlebík (okrúhly alebo oválny). Prenesieme na pomúčený plech, alebo na plech vystlaný papierom na pečenie a necháme opäť chvíľu podkysnúť. Na ceste urobíme pár zárezov na vrchu chlebíka, aby sa lepšie odparil a prepiekol. Povrch chleba počas pečenia v rúre potierame studenou vodou, čím docielime chrumkavejšiu kôrku.
Pečieme pri 160°C cca 50-60 minút. Po dopečení necháme chlieb vychladnúť na mriežke, aby nám zo spodu nezvlhol a potom prikryjeme bavlnenou utierkou.

Správne upečený chlebík vydáva dutý zvuk, ak ho poklepkáme na jeho spodnej strane.

Dopiekla som ho o polnoci, takže sme mali chlebík na raňajky podľa plánu, s masielkom a jarnou zeleninkou :-)


PS: ak mi necháte odkaz v komente na Vaše skúsenosti s pečením chlebíka, či odskúšané recepty na chlebík, budem rada. Ja musím ešte popracovať na estetickej stránke, ale chuťovo bol výborný :-)

5 komentárov:

  1. Nádherný chlebík, niet nad ten domáci :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Táni, si ma inšpirovala chuťou na doma upečený chlieb, tak som oprášila starší recept a už sa pečie rascovo-zemiakový chlieb :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zuzka, palec hore :-) ako som ti pisala, urcite odskusam aj tvoj recept :-)

      Odstrániť
  3. ja som si v januári založila kvások a odvtedy som chlieb nekúpila len pečiem doma,bez droždia,z kvásku.Je to výborný chlebík a hlavne plný vitamínov,na rozdiel od chleba z droždia.Ale akýkoľvek chlieb upečený doma je oveľa zdravší ako ten kúpený, čo má kopu éčiek...

    OdpovedaťOdstrániť